onsdag 25 februari 2009

Sjukdomar

Vi har klarat oss lindrigt undan på sjukdomsfronten i år. Olivers feber söndag och måndag är det enda vi haft, om man inte räknar med stackars Benne förstås som hade halsfluss i TRE veckor innan han fick rätta sortens penicillin. Men de stora barnen räknas inte på samma sätt eftersom de klarar sig själva.

Idag var barnen på dagis dock, men när de kom hem var Natalie jätte grinig och sur, retade Oliver till tusen och gnällde och pep för allt och ingenting. Jag var uppe i övervåningen och Natalie och Oliver var där nere själva (Daniel och de tre stora är på "Dreamhack" i Stockholm). Plötsligt, utan förvarning (förutom det vanliga pipet förstås), hörde jag hur det bara skvalpade i Natalies rum! Sprang dit och såg att hon spytt på golvet, greppade tag i henne och höll om henne medan hon fortsatte att kräkas jättemycket. Stackars prinsessa så synd det var om henne! Efteråt var hon hur pigg och glad som helst, hon verkade må mycket bättre efter att hon spytt!

Det är så konstigt tycker jag! Extremt för tidigt födda barn brukar ofta kräkas lätt, men Natalie har aldrig varit sådan. Men nu plötsligt, vid tre års ålder, spyr hon titt som tätt. Sist hon spydde var bara några dagar sedan (i hotellet i Örebro, stackars städarna ;)), och nu igen! Och jag är inte alls rädd för att hon har magsjuka, hon är inte sjuk på något annat sätt förutom att hon kräks. Det blir liksom bra direkt efter och ingen annan smittas. Dessutom luktar det inte som magsjuke-spya. Vad kan det vara? Kanske har hon fått bulimi ;))

I måndags när Oliver hade feber var jag barnvakt åt min kompis Erikas barn Lauri och Leo medan Erika var hos doktorn med lill-syrran. De var inte så rädda för att smittas och det förstår jag, blir man sjuk så blir man det oavsett hur man skyddar sig. Bakterierna finns ju precis överallt! Oliver och Leo är nästan jämngamla men de har inget utbyte av varann. Inte för att det gjorde något, Lauri och Leo leker jättebra tillsammans och Oliver låg mest i soffan och sov eller vilade. Men det är bara så märkligt att två små pojkar kan vara så olika, det finns liksom INGA gemensamma nämnare där! Fast de kan ju bli bästa polare senare i livet, det vet man aldrig!

Jag roade mig under tiden med vår nyförvärvade lamineringsmaskin. En helt underbar apparat! Jag är så glad att de på barnhab tyckte vi skulle skaffa oss en sådan för jag kommer nog att hitta på en hel massa användningområden för den!
Den här gången var det dock Natalies träningsmaterial som gällde, sammanlagt 35 st. A4-sidor! En del var rätt gamla eftersom vi får tre eller fyra ark varje gång vi är dit, men det gör liksom inget för man kan använda allt material på så många sätt så det blir inte för lätt i första taget. Sedan så klippte jag till allting och satte ihop till en prydlig pärm. Den ska gå mellan dagiset och hemmet så alla kan träna med samma, aktuella material. Tja, vi kan ju i alla fall ta hem den på loven om inte annat :D På bilden nedan finns en liten del av allt pyssel.


Igår var det ju fettisdag och efter örtagårdskyckling...


... så var det dags för semlor! Synd att semlor inte är nyttigt :D Det finns inte mycket här i världen som är godare i alla fall!


I morgon hoppas jag på att hinna en sväng till bokrean! Det är ett mysigt evenemang även fast det på senare år mist lite av sin charm. Vet inte riktigt varför! Förr i världen kunde jag läsa reakatalogerna i timmar och välja böcker för ett par tusen kronor. Nu hittar jag knappt något jag vill ha! En enda bok har jag hittat hittills, "Rutiga bakboken". Den vill jag ha! Den är säkert bra, eftersom "Rutiga kokboken" och "Sju sorters kakor" från samma serie är de bästa matlagnings- respektive bakböcker jag har!

Nu har barnen kommit hem, några bilder från den där tillställningen som jag inte förstår mig på ;)