fredag 27 februari 2009

Bokrea, keramik, tandläkare och bäbis

Jag jobbade över lite grann igår (slutar eg. mellan 12 och 13 på torsdagar beroende på om jag tar lunch eller inte), så det blev inget bokhandelsbesök utan bara Coop närmast jobbet. Men visst hittade jag en och annan bok i alla fall! Ingen bakbok, den får jag försöka få tag på senare, men dock dessa (ignorera världens snedaste bild, vet inte riktigt vad som hände...):

"Stora citatboken", jag älskar citat, tänkvärda ord och "grodor" från kända och mindre kända människor, så denna bok var väl nästan ett måste. ORD kan vara en sådan njutning när de används rätt (eller fel på rätt sätt)!

En bok om yoga, skulle vara kul att komma igång med yogan lite grann. Jag gick på yoga när vi bodde i Finland för 100 år sedan och tyckte det var jättekul. (Först hemma såg jag att det var en "gå ner i vikt-yogabok", men det skadar väl inte om man går ner till på köpet).

En bok om NHL och hockey till Alex.

"Billy och grisarna" till Olli och Lilli. Den har vi redan hunnit läsa två gånger!

"Allt om trädgård" verkar vara en rätt så heltäckande trädgårds-guide, har inte hunnit bläddra i den så jättemycket ännu dock. Visserligen har jag en hög med trädgårdsböcker sedan förut men när man ser vår "trädgård" så inser man att det skulle behövas ännu fler...

"Smörgåstårtor" köpte jag för det fanns ett jättesmarrigt recept i den som jag ska testa. Förhoppningsvis finns det fler...

"Tusen strålande solar" köpte jag för att "Flyga drake" var en riktig höjdare. Vad jag har förstått ska denna bok vara minst lika bra.

*************************************************************************************

På kvällen var jag till keramiken en sväng. Gick en keramikkurs i höstas och hann inte få alla sakerna riktigt färdiga så nu kom jag mig äntligen iväg. Min JUL-adventsljusstake hade förstås gått sönder i skröjbränningen, men den går att laga. De små ljuskopparna ska sitta ovanpå bokstäverna. Och mina söta tomtar hade också blivit färdiga! Jag avskyr verkligen tomtar men dessa var så sköna på något vis så jag ville testa att göra två stycken. Mössorna ska bli röda men det fanns ingen röd lasyr så jag ska köpa hobbylack i någon mörk röd nyans till nästa jul och göra dem färdiga. Tomteröd är jag lite allergisk mot ;)


Oooohhh vad det var kul att vara dit igen! Jag laserade två skålar/burkar som inte hade kommit längre än så. Ska hämta dem någon gång, sedan är jag helt färdig där. En fika hann jag med, det var kul att snacka med tanterna liten stund. Hoppas jag kan gå regelbundet på en studiecirkel senare.

På den här bilden kan man skymta keramikbokstäverna jag gjorde i höstas, HEM LJUVA HEM står det.

... och här är Prinsessans bokstäver!


I morse lekte Natalie och Oliver med hundarna, det gör de rätt så ofta. Särskilt Oliver är lite fascinerad av hundar!
Bakom dem ser man den nyligen vit-sprayade spisen och brandsläckaren. Jag har rätt så svårt för "visuell buller" och stod inte ut med deras "rödhet" längre ;) En del tycker att jag är lite knäpp, men jag har jättesvårt för starka färger i mitt eget hem. Det är fint hos andra men här hemma kan jag stå ut i två veckor, sedan går det inte längre... Helst ska allting vara vitt vitt vitt men det är inte helt praktiskt med alla dessa barn så jag kan sträcka mig till att blanda in lite bruna eller gråa nyanser...

Nu är det natt, både hundarna och matte och husse "sover".

Det är dags att börja tänka på vårkläderna. För ett par dagar sedan handlade jag vårskor till småttingarna, + ett par vinterkängor till Natalie till nästa vinter (på rea). Mina favvosar är förstås Lillis underbara rosa tofflor!

Idag (fredag) hade Oliver tandläkartid 10.50, en lite tidig 5-års kontroll. Han har 20 fina, välmående tänder och vi fick mycket skryt för det. Sedan så frågade tandhygienisten honom om han gillar godis och ja, det gjorde han. "Hur ofta äter du godis då, inte varje dag väl?", frågade tanten. "Nejdå, bara på lördagar", svarade Oliver! Hahahaha, det var väl en sanning med modifikation, senast igår fick han ju godis (hämta-från-dagiset-efter-veckan-godis), men jag såg ingen anledning till att rätta honom precis ;) Sedan så fick han berätta vad han dricker till maten och när han är törstig, men "det kom han inte riktigt ihåg" (päronsaft i stora lass dricker han ju allra helst). Han är inte dum han, jag vet inte om han räknat ut vad man "ska" svara för att göra tanten nöjd men gulligt var det :)



Efter tandläkaren åkte vi till C&M en sväng och tittade på nya bäbisen. Så här söt var hon, som en jordgubbe (mössan fick hon av oss):

Sedan somnade sessan i sin vagga. Vi fikade en jättegod tårta som Martin gjort.


Jag hade ingen kamera med mig men jag har bytt mobil och det bästa med den var att den har en hyffsat bra kamera. Så nu är det lätt att ta bilder när som helst utan att behöva släpa på sig kameran. Sedan så är den ju snygg och roooooooosa!