torsdag 16 juli 2009

De senaste nio dagarna

Vackra blomkvistar från trädgården, vet faktiskt inte om det är Riddarsporre eller Stock-ros men vackra är de...



Det finns ingen som helst datortid nuförtiden, därav den totala bloggtorkan... Så nu är det dags för en mastodont-uppdatering igen!


Förra veckan var, som sagt, rätt trist vädermässigt. På jobbet satt jag tidvis med både yllesockor och värme-element på (men då är jag också rätt extrem ;)).

Onsdagen var en rätt fin dag ändå! Då åkte Daniel med de tre minsta till Marienhamn på en dagskryssning, bara för att göra något kul med fina barnen.



Barnen älskar att åka båt! Oliver var mer i bollhavet än på torra land ;)



På däcket blåser det för det mesta rätt friskt!



6 timmar framme i Marienhamn var ingen match... bland annat hann de med ett besök på Pommern, ett gammalt segelfartyg med spännande historia! Vi har varit där förr, med hela familjen, men det måste vara ca 10 år sedan sist...



Lilla Holmen är en ö och ett utflykts-ställe, med bland annat ca 10 frigående påfåglar och en hel del andra frigående djur.



Fin lekplats på Lilla Holmen. Alex och Oliver vadade ca 100 meter ut på den lång-grunda stranden i bakgrunden.



Jag jobbade förstås, och efter jobbet var jag och köpte årets frysa-in-jordgubbar, 30 liter vackra, prima bär!



När familjen kom hem vid 21.30- tiden, hade jag bara kommit drygt halvvägs med mitt saftande och syltande!



Men till slut var sedan allt klart för att staplas i frysen! 14 liter halvor med socker och 14 liter rårörda bär med socker, precis som vi brukar ha! Det räcker faktiskt hela vintern.

Och så blev det kvar 2 liter till att ätas upp :)



Torsdagen var min sista jobb-dag för säsongen! Då fyndade jag bland annat en 7-meters stege på Blocket för 700kr som Daniel hämtade bums. Då kunde vi få upp markiserna till Jontes och Bennes fönster som vi köpt för ett tag sedan. Skönt att ha en markis att dra ner när solen gassar på på morgnarna!



Rätt snygg latte fick jag av min man på kvällen!!!




Fredag var en dag med uppehåll och helt OK temperatur. Då startades årets bygg-projekt, nämligen inbyggnad av poolen! Här de allra första "spadtagen"!




Jag roade mig med att baka Karelska Piroger! Det är underbara finska ris-piroger som man äter med ägg-smör! De är dock rätt krångliga att göra, så halva dagen gick åt till det... Men har man semester så har man!




Till lunch åt jag och Daniel en sommarklassiker, Fetaost-sallad med soltorkade tomater och annat gott! Resten av dagen gick åt till att skjutsa och hämta barnen åt olika håll, tvätta kläder och storhandla mat.



Lördags-förmiddagen tog jag med barnen till blåbärs-skogen. Det finns hur mycket blåbär som helst i år! Alla barnen tyckte det var super-roligt, och inte ens Oliver (som annars är den svaga länken när det gäller sådana här aktiviteter) klagade en enda gång. Det var rätt mycket mygg, därav jackorna, annars var det helt OK väder igen.



Blåbär till en smaskig paj och lite början till att frysas in.




Eftermiddagsfika på altanen med nygräddad blåbärspaj, det är LIVET det!!!



Annars byggde Daniel altan hela dagen och jag storstädade för första gången på hur länge som helst. Till bastun på kvällen lyxade vi därför till det med Ben&Jerry's New York Super Fudge Chunk, som nog var- om möjligt- ännu godare än man förväntade sig! Det kommer nog att testas fler sorter av denna glass i sommar...



En bild på De Underbara, våra barn! De mest perfekta som finns!


Under hela veckan har man knappt sett röken av Jonatan och Benjamin! Deras kompis Petter sov här i 8 nätter, och de tre var med sina kompisar hela dagarna och kvällarna! De är ett gäng på 6-10 pers som hänger ihop. De "chillar" hos varann, spelar volleyboll, badmington och fotboll, åker till Stockholm, går på stan, badar, har grill- kvällar, käkar pizza, skjuter luftpistol... Underbart! Och i söndags kväll hade J & B hela gänget här hemma hos oss, 12 ungdomar som invaderade huset och gården totalt till sent på natten... Hur sent vet jag inte för jag sov sedan länge när de sista åkte hem ;)



I måndags förmiddag såg bygget ut så här. Grunden börjar ta sig... Och vädret blir bara bättre och bättre...

Jag var lite svag och illamående hela måndagen. Hade kramper i magen sedan söndags morse och var allmänt risig. Orkade storstäda bastun och knäskura golvet i badrummet i alla fall.



En blom-krans snodde jag också ihop av vackra vilda blomster från ängen utanför tomten.




Tanken var att fota fina sommarbilder på Lill-Fröken med krans i håret, men hon var inte på sitt mest medgörliga humör... sur och tvär som ättika var hon... och något fel var det med ljuset också... Några OK bilder blev det i alla fall.



Fast det hade ju varit trevligare om hon gått med på att ta på sig en vit somrig blus eller klänning i stället för en grönrandig t-shirt ;) Men ibland får man välja sina strider, bättre med bilder i en grön t-shirt än inga bilder alls...



Så här långt hade bygget kommit på måndag kväll! Oliver hjälper till... Annars var det Alex som var till ovärderlig hjälp när brädorna skulle skruvas på plats. Han fick 200kr i belöning efter att väggen var färdig, och han var så nöjd så nöjd!



Tisdagen var jag, om möjligt, ännu risigare! Låg mest och vilade på förmiddagen. När jag sedan åkte till Audiologen med Natalie på eftermiddagen, höll jag på att tuppa av i garaget under sjukhuset!

På bilden är det i alla fall en jätteduktig liten tjej som har två stycken helt perfekta trattar på skallen! Underbart! Rör-operationen gjorde alltså att hon inte har någon som helst hörselnedsättning längre! Dessutom var hon så duktig med klossarna så jag var bara tvungen att ta en bild på min lilla Hjältinna!!!



Nu är det sent och jag har precis hämtat hem dessa tre från Knivsta efter en volleybollsturnering, för 1000:e gången! I morgon onsdag flyger Petter hem igen...



Hela sidan klar! På tisdag kväll syntes inte längre något blått från vägen! Inte en dag för tidigt!



Onsdag var en riktigt kokhet dag med 28 grader i skuggan! Jag fyllde lilla poolen till barnen, och de badade halva dagen! Här Natalie på onsdag kväll.

Jag kände mig äntligen helt återställd efter magsjukan, och rensade alla rabatterna samt målade andra varvet på min vita kista. På kvällen var jag till blåbärs-skogen utan "hjälp" och plockade ihop ca 3 liter bär innan myggen hotade att äta ihjäl mig och jag var tvungen att ge mig... Det blev 7 askar till i frysen, och dessutom bär över till både paj och frukost-yoghurt.



Idag, torsdag, var ännu en kokhet dag. Jonte började sitt sommarjobb och steg duktigt upp i gryningen. Vi andra (förutom Daniel förstås som byggde vidare) var till stan en sväng, handlade mat, käkade glass och matade några små fåglar som tiggde bröd.

Efter det skjutsade vi Benne till sina kompisar och åkte hem. Jag bakade två laktosfria blåbärspajer (varav den ena nästan är uppäten redan) och målade på mina möbler, kistan och en liten hylla som Benne gjort i slöjden, satsbordet och brödboxen. Och när Jonte slutade jobba, skulle han naturligtvis skjutsas till Knivsta han med...

Och Daniel, han byggde och byggde, till ca 22.30 i kväll! Så här fint är det nu runt poolen! Det är som en ny pool och en ny altan, vi går bara runt och njuter!
Det som fattas är skärm-väggar på båda sidorna, en grind och en kant ovanför planket. Men nu är det bygg-fritt i ett par dagar! Man vet aldrig hur länge det fina vädret håller i sig, så det gäller att njuta lite medan tid är.

I morgon blir det frukost på den splitternya altanen!!!