måndag 6 juli 2009

Semesterresa, del 3: Narvik-Gällivare-Luleå-Umeå-HEM!!!

Onsdag morgon, hemma hos Birger. Den här dagen ville alla (alltså inte bara jag och Natalie som ju alltid vill det ;)) till stan och botanisera i Narviks alla fina köpcentrum.



Det blev kanske inte så mycket shopping (ALLT är dyrt i Norge), men desto fler godis- och glass-pauser, samt en fika på ett café.



Väl "hemma" igen lagade vi till en middag av riktig renskav (alltså inte en sådan fyrkantig restprodukt från frysdisken på COOP). Med på middagen var Birgers dotter Inger-Lise med sambo.


Kvällens grabb-utflykt gick till krigsmuseet. Tja, vad kan man säga? Tur jag har en dotter att skylla på så jag kunde stanna hemma och läsa min bok i stället...



Ett internt skämt, HAHAHAHA!!!

Jaja, jag kan inte låta bli att berätta det ändå... Alexanders klass börjar varje skoldag med att skriva dagbok, och varje dag ska innehålla meningen "Jag mår bra/mår inte bra idag för att..." En dag hade Alex skrivit "Jag mår bra idag för att Hitler fyller 120år. Jippi heja nassisterna."

:DDD Tja, alltså det kommer inte hemifrån oss i alla fall om någon undrade... :D



Jonte provar någon sorts apparat, kanske telegram?



En mitt-i-natten-glass i Narviks centrum.



Parkour(?) på en parkbänk...



På torsdag morgon (eller vid lunchtid för att vara mer exakt, dels pga att vi hade två stycken tonåringar att väcka och dels för att det fanns ett och annat att packa med i bilen), åkte vi sedan från Narvik.

Det var ca 15 grader i Narvik, och här, vid en rastplats strax efter gränsen, är det knappt det. Jag och Oliver på väg ner till älven.



Ett fint ställe för en första rast! Vi hann aldrig med någon fjälltur i Norge, så det här fick duga som plan B.



Denna blomma verkar inte riktigt förstå att här kan inga blommor växa...



Barnen roade sig med att kasta stenar i det kristall-klara vattnet. Jag försökte imponera med att "kasta macka", men varje gång jag fick in en riktigt fin 13- eller 15-studsare, så råkade naturligtvis ingen se det :O ;0



Lilli släpper inte Benne ur sikte! Vem vet när han får för sig att åter konfirmera sig och försvinna ur sikte i några veckor!



Barnen hade så roligt och omgivningarna var så vackra så vi ville knappt fortsätta resan...



Den lilla blomman till höger längst ner hade exakt samma färg som Natalies klänning! Jag vet att jag borde ha gått närmare blomman för rätt effekt men som vanligt var jag tvungen att vara lite snabb för att inte missa hela bilden!


Nästa paus blev i Gällivare. Jonas och Anki, våra vänner sedan 20 år, hade bjudit oss på grill-middag i sin trädgård.
Det var en smärre chock att öppna bildörren i Gällivare! Det var 30 grader i skuggan, och den varma luften slog emot oss som en vägg! Det var bara att försöka rota fram shorts från bagaget och ta av sig det som gick att ta av sig...



Efter en mycket trevlig stund hos Jonas och Anki, fortsatte vi färden mot Scandic i Luleå. Här har vi precis anlänt. Hotellrummet liknade mest en bastu!



Det var sent och barnen slocknade skönt, utan protester.



Efter frukosten åkte vi till stan. Precis utanför hotellet hade en hamburgerrestaurang brunnit ner till grunden. Branden hade startat i en närliggande affär och spridit sig explosionsartat. Dagen innan, när vi kom fram, steg det fortfarande svart rök ifrån ruinerna och brandkåren var kvar på platsen.
För övrigt var det i den här restaurangen som Daniel grillade hamburgare, för över 20 år sedan...



Vi hade en underbar stadstur i den stekande värmen! Nu kunde man även shoppa loss, när en krona åter igen betydde just en krona och ingenting annat ;)



Ännu en glass i värmen! I den här staden bodde vi ett halvår som nygifta, så det är extra roligt att gå omkring just här. Mycket har förändrats men det mesta går nog fortfarande att känna igen!

Kvällen gick till att softa och bada i hotellets pool. Jag och Benjamin lånade även en varsin rosa Kronan-cykel från hotellet och cyklade iväg till DollarStore ett par kilometer bort. Ingen annan var intresserad!



Nästa dag, efter frukosten, fortsatte vår resa söderut. Den här gången stannade vi till i Umeå, där vi blev bjudna på fika hos Daniels farbror. Småbarnen fikar på uteplatsen vid ett eget litet bord.



Och här ses coola gänget!



Vi firade att semestern nästan var slut (ööööhhhhh...) genom att käka middag på en kinakrog. Jättegod mat var det, som vanligt! Kinamat är alltid barnens förstahandsval. Jag föredrar thaimat framför allt annat, medan Daniel tar indisk eller afrikansk mat om han får välja.
Jonte är, efter nio dagars resande med familjen, en liten gnutta less på att fotas, därav den inte helt naturliga poséen ;)



Sent, sent på natten mot söndag anlände vi sedan HEM!!!!!!!! Hem till vårt fina HEM!!! Känslan går inte att beskriva med ord!!! Vårt hem är verkligen den bästa platsen på hela denna jord! Här fattas inget, och det bästa med att resa bort är att åter få komma hem!

Efter en god natts sömn i egna sängar (ja, även barnen sov till nio), blev det en låååång frukost på den solvarma altanen. För första gången i sommar fick vi vara med om en riktig 30-grader-i-skuggan-dag här hemma!