tisdag 21 juli 2009

Sköna dagar



Så här kunde livet gärna få vara! Hela familjen ledig (förutom Jonte förstås, men han vill ju inget hellre än att jobba just nu = få egna pengar), man umgås, käkar gott, läser böcker, leker och pysslar!


Fredagens sena frukost på den solvarma altanen...



Den här ungen går mest runt och trallar och hoppar och njuter av sitt lilla liv!!! Det är en sådan stor lycka för oss att hon har ett bra liv!
Hennes traumatiska start har verkligen märkt oss för livet. Det går fortfarande nästan aldrig en hel dag utan att vi pratar om det! Allt blir till ett stort under med henne: Att hon kan andas utan hjälp, att hon varken har sond eller saturationsmätare på sig, inga nålar någonstans, hon ser och hon hör, pratar och springer...

Vi älskar henne så mycket så det nästan blir löjligt ibland!



Oliver vår Oliver är verkligen helt otroligt duktig på att rita!!!



På kvällen kom Cissi och Martin med barnen och hälsade på. Vi firade den nya solbryggan med jordgubbstårta, eller två egentligen: en vanlig med hallonkvarg och choklad, och en mjölkfri med marängbotten och hallongrädde.



Cissi har nästan alltid något med sig till Natalie! Den här gången fick hon en tuff sommarklänning, likadan som Vanja hade på sig, och ett par vita tights.



Lördagens frukost ;) På altanen förstås...



Både fredag och lördag var riktiga sol-och bad-dagar! Vi var ute hela dagarna, och barnen + deras kompisar på besök badade non-stop.



Playa de Rönnby!



Mitt i natten, bara badhanddukarna är vakna!



Söndagen blev en riktigt stillsam dag, eftersom Daniel fortfarande inte blivit kvitt sin magsjuka som jag smittade honom med :( Dessutom började det bli kallare nu, och på kvällen kom det till och med ett par droppar regn!



Jag och Benjamin fotade tack-korts-bilder. Denna bild var min favorit...



... medan Benne själv tyckte denna var finast. Det fick bli den här som vi beställde tack-kort på...



Lek med den evigt lika populära tågbanan!



Måndagen började vi med en riktig semester-klassiker: En halvdag på IKEA! Det är mysigt att gå och strosa omkring och titta på saker utan att man behöver någonting alls! Jag handlade lite plock, bland annat 10st. tidskriftssamlare till barnen. De ska förhoppningsvis bli vita innan semestern är slut!
Vi åt varmkorv och pizzaslice till lunch utanför kassorna, och gick sedan tillbaka in och fikade i caféet. Olicver och Natalie valde naturligtvis morotskaka till fikat :D



På eftermiddagen snickrade Daniel lite på altanräcket. Jag var till skogen bakom huset för att, mest på skoj, kolla om jag kunde hitta kantareller där. Och visst hittade jag det! Inte så jättemycket kanske men en halvliter i alla fall!
Jag har aldrig förr plockar kantareller så det var en riktig lycka att hitta detta Skogens Guld bakom vårt eget hus!



Underbara mackor med smörstekta, varma kantareller på! Finns inte mycket som är godare!

Daniel trodde inte att det var kantareller jag hittat (Dom var inte tillräckligt tratt-formade! Ja ja, jag vet att det var kantareller! Han får tro vad han vill!) så han gick miste på det goda.



Annars så läser jag mest böcker jag inte hunnit läsa förr (just nu "Livstid" av Liza Marklund), och målar möbler. Bennes lilla hylla han gjort på slöjden och min vita kista där jag förvarar tyger är färdiga med tre lager vit färg.



Idag, tisdag, gick jag i centrum i ett par timmar. Jag lagade Natalies glasögon och handlade lite rea-kläder. Jag köpte även ett set med bokstavs-stämplar jag länge velat ha. Väl här hemma stämplade jag en text på den "nya" vita kistan, mest för att testa stämplarna. Det var jätteroligt! Det kommer nog att stämplas ett och annat här hemma framöver, misstänker jag...