tisdag 7 juli 2009

De senaste tio dagarna...


Det verkar något segt att komma i kapp med bloggen efter semestern, men nu gör jag ett tappert försök...

Det är svårt att prioritera tid vid datorn då det mesta i livet handlar om

sommar, semester, solsken och smultron!!!



Söndagen, dagen då vi kom hem, var en lat dag i skuggan av parasollet. Grillade mat gjorde vi, och när det sedan började svalna mot kvällen, plockade jag upp allt från väskorna. Barnen hoppade studsmatta, badade och lekte. Tidvis var det rätt så bråkigt och gnälligt, dels på grund av trötthet och "urladdning", dels på grund av värmen, men det mesta gick rätt bra ändå.

På bilden ses en mycket o-klippt gräsmatta samt del av de sammanlagt 7 st. sovsäckar på vädring.


Måndagen bestod av ett berg av tvätt, samt rensning av alla rabatter, klippning av gräsmattor och trimning av rabattkanter.

Tisdagen, onsdagen och torsdagen jobbade jag. Det blev tio timmars dagar (förutom på torsdagen då det kanske blev 7 timmar) i hetsigt tempo, och jag fick gjort hur mycket som helst i projektet jag jobbar i för tillfället.
I onsdags fick vi äntligen möjlighet att genomföra den efterlängtade stavgångslunchen till pizzerian med Världens Godaste Pizzor! Jag är ingen pizza-fantast, så om jag tycker att pizza är gott så är det förmodligen något alldeles extra ;)



Här hemma bestod dagarna av att sola, bada och äta glass, och något annat hade inte varit möjligt heller i hettan. +30 grader i skuggan dagarna i ända! Lite besök har vi haft, och en hel del skjutsande och hämtande av barn och deras kompisar förstås som alltid...



Varje sommar, flera gånger om, får Oliver sådan här allergichock, och vi har ingen aning om vad det kan bero på! Han har testats mot allt det vanliga utan träff, och då kan det tydligen vara vad som helst. Troligen är det något som ändå inte går att undvika, så det skulle inte hjälpa mycket om man visste det heller. Men lite otäckt är det! Han har medicin, en slags antihistamin-preparat (tror jag), som han tar varje gång detta inträffar. Då bleknar det mesta av fläckarna bort inom ett par timmar.



Fredagen var en lite svalare, eller i varje fall inte en kokhet dag. Jag roade mig med att både byta lakan i 7 sängar OCH tvätta soffans, fåtöljens och fotpallens klädsel...



Lördagen var ännu lite mera sval. Daniel och barnen tillverkade sköldar, och alla planerade sin egen sköld från formen till dekorationerna helt själva!!!

Oliver var mycket bestämd över att hans sköld skulle vara randig i blått och rött med ett silverkors i mitten, och han ritade själv en exakt mall till både formen och korset.

Alex ritade en så exakt mall till sin sköld så till och med måtten stod på den! Han målade även sin sköld helt själv.

Natalie hade svårt att välja motiv till sin, men till sist enades hon och pappan om en rosa katt. Hon ville även ha en guldrand runt om katten!


Även jag målade lite grann under helgen. En ljusbrun kista från IKEA skall bli vit, vad annars! På översta bilden syns den grundmålad.

Barnen har inte så mycket matlust när det är varmt. Däremot slinker det ner flera skålar yoghurt till kvällsmat!


I går, måndag, var vi till Bauhaus och köpte virke till sommarens stora bygg-projekt som nu har startats. Äntligen! Det kommer att bli så fint och så bra! Och med tanke på priset för allt virke hoppas jag verkligen att det blir precis så bra som vi tänkt oss!

Under tiden var de stora barnvakter till de små. Snälla storebror Jonatan pysslade ihop en Cola-bil med Oliver!
Och plåster-tjejjen, hon som använder fler plåster per dag än det finns timmar på dagen, klagade på att utbudet i plåsterlådan börjat krympa. Naturligtvis fick hon tre lådor med nya plåster då :D



Idag har jag förstås jobbat! Det var inte mycket folk där och vi kvarvarande stackare unnade oss ett par extra långa kaffepauser! För övrigt var det sviiiinkallt och även lite regnigt idag, så jobbet kändes ändå som den rätta platsen att vara på!

I går fyndade jag ett gulligt litet satsbord på loppis, 150 kronor för alla tre! Idag har jag slipat det för det skall ju naturligtvis bli vitt! Drömmer om att få ställa det på plats och kasta ut det fula runda mormorsbordet som nu står mellan vilfåtöljerna i vardagsrummet!

Och i morgon är det åter jobb! Näst sista dagen innan semestern äntligen börjar!