onsdag 18 november 2009

Aktion julklappen


Sedan flera år är barnens skola med på "Aktion julklappen". Det innebär att man sätter ihop julklappar som sedan via Läkarmissionen delas ut till barn i fattigare länder. I år går julklapparna till Ukraina, Moldavien, Rumänien och Georgien.


Paketen är färdiga förutom pennvässare (som jag inte hittade idag) och personlig hälsning...


Varje paket ska innehålla samma sak, nämligen:

1 skrivblock
1 blyertspenna
1 suddgummi (hit fram fixar skolan)

1 ritblock
1 ask färgpennor
1 pennvässare
1 tvål
1 tandborste
1 tandkräm
1 tablettask
1 vykort
1 julhälsning

Varje år sätter jag ihop tre paket. Det är roligt tycker jag, samtidigt som det väcker tankar och funderingar. Tänk att det finns barn som blir glada av att få en tvål i julklapp!!!

Jag frågade Alex om han skulle gilla att få ett sådant här julklapp. "Haha, kanske godiset", svarade han, "fast jag kan köpa godare sort själv"...

Ja, det finns nog knappast ett enda så fattigt barn i Sverige så att det skulle uppskatta detta paket...




För övrigt så kom Lill- fröken hem från dagiset med denna vackra ljuslykta ;)
Vi hade ljus i den när vi åt mat. Mycket uppskattat!