måndag 16 november 2009

Växtkraft




Mitt i den mörkaste årstiden, då naturen inte har så mycket att bjuda på, gläder jag mig åt mina orchidéer. Min favoritblomma, som en del tycker är så svår att få överleva. Jag som varken har gröna fingrar eller tålamod, tycker tvärtom: det finns inte en mer lättskött och tacksam växt! Titta bara på bilderna ovan, vilken växtkraft, skönhet och styrka!

Dessa tre orchidéerna har jag haft i 6-7 år, och alla tre har blommat i princip utan avbrott, året runt! För ovanlighetens skull blommar endast en av dessa just nu, men det kompenseras gott av de 32(!) knopparna som är på väg.

Jag har även haft ett antal till som inte klarat sig. Faktiskt inte en enda blomma jag fått som present har klarat sig. Kanske har jag kommit på hemligheten: Vill du njuta länge av dina orchidéer, köp dem själv!




Annars så har jag ägnat fyra timmar av dagen till att måla andra varvet på ett vitrinskåp jag köpte på blocket för ett par veckor sedan. På före- och efter- bilderna ovan syns bara överdelen. På nederdelen finns fyra lådor, och trots vårt extra höga takhöjd kommer det inte att finnas många cm tillgodo när delarna väl hamnat ovanför varandra!