fredag 1 januari 2010

2010


Årtiondets första dag!




2010 är här!!!


*************************************


Mitt livs femte årtionde har startat;

1970- talet
föddes jag och var barn. Vi bodde i lägenhet i Lahti, Finland, tills vi flyttade till det huset som mamma och pappa bor i idag. Året var 1977. Samma år började jag skolan.

1980- talet
"blev jag mig själv" och hade mina ungdomsår. 1986 slutade jag grundskolan och 1989 gymnasiet. Hösten -89 jobbade jag som barnflicka i Sverige, mitt kommande hemland.

1990- talet
började med att jag och Daniel träffades och mitt "riktiga" liv började. Jag varierade mellan att bo i studentrum i Helsingfors och i olika lägenheter i Luleå, tills vi gifte oss 1992 och flyttade till Helsingfors. Vi fick våra tre första barn och klassades som unga föräldrar. 1996 började jag att jobba på det företaget jag jobbar i idag.

2000- talet
var jag vuxen, mitt i livet, och vi fick våra två minstingar. Mesta tiden av detta decennium var jag mammaledig. De första fem åren bodde vi i radhus, tills Trivselhus byggde vårt älskade hus där vi flyttade in i mars 2006. Vi blev tonårsföräldrar.

2010- talet
kommer vi att bli "medelålders", och våra största barn kommer förmodligen att flytta hemifrån. I slutet av decenniet kommer även de minsta barnen att vara tonåringar. Kanske blir vi även farföräldrar? Om våra barn skulle få barn i samma ålder som vi, så skulle vi ha 4 st. barnbarn år 2019.


*************************************

Inte bara julafton, utan även nyårsafton firades hemma med bara familjen. Kanske håller vi på att bli eremiter :) Vi var till och med bortbjudna till kvällen, men tackade nej pga att värdfamiljen haft febriga barn dagen innan. Dessutom trivs vi så bra med oss själva, haha, så vi saknar inget.


Till nyårsmiddagen valde vi det allra godaste vi vet, färsk ugnssstekt lax med grönsaker, pressad potatis och gräddfilssås. Skönt att Jonte (och Benne) inte var hemma, då hade man fått äta sin lax till oset av falukorv eller annat gojs som han/de står och steker på spisen bakom en :D


Sedan var det nyårsbastu med doftljus och underbar blåbärs-hallon-smoothie som Daniel gjorde. Vi har, som synes, en balkong i anslutning till bastun där vi kan rulla oss i snön på äkta finskt vis ;)
Nejdå, det Oliver gör ovan är redan tillräckligt modigt och våghalsigt tycker jag!

Natalie är rädd för smällare, därför blev det bara lite tomtebloss så länge hon var med. Sedan gick vi tjejjer in så grabbarna fick poffa och panga av hjärtans lust!


Sent (tja, sent för barnen) på kvällen plockade vi fram snacks och choklad. "Kaninöronen" i glasen inspirerade barnen till att göra egna...


... likadana, fast vita. Två små-Skuttar på väg i sina sängar för sista gången för året!


Avslutar årets första inlägg med en liten lathund för lyckligt år 2010!