måndag 11 januari 2010

Sista dagen i frihet...

... kändes inte, uppriktigt sagt, alls särskilt fri!

Daniel flög till Finland för några dagars jobb-tripp vid 7-tiden i morse, och för mig har dagen bestått av förberedelser inför den kommande arbets-/skol-/dagisveckan.

Utöver allmänt plock, skjutsning, matlagning, tvätt och disk har jag bland annat roat mig med att ta ut fårskinnen och mattor och borsta dem med snö. Det gjorde min mamma varje vinter när det var som kallast, och sakerna som är svåra att rengöra på annat sätt blir jättefräscha och fina:
De 5 år gamla fårskinnen är som nya, ulliga och rena!

Dock har metoden sina begränsningar, med vår katastrofala vardagsrumsmatta (vita under soffbordet) hände det INGENTING trots borstande tills armarna värkte! Den är helt enkelt dödsdömd, och jakten på en ny matta är påbörjad!



Efter grundlig genomgång av kylskåpet, rensning av all utgången mat och torkning av hyllorna (det BEHÖVDES efter alla dessa helger), åkte jag och de små till stan för storhandling av mat + köp av varm mössa till Natalie. I stället för godis (nu är det sunda, sockerfria linjen som gäller), fick barnen något annat roligt: bad-fingerfärger, princess-plåster och larvigt badskum!

Väl hemma badade Oliver och Natalie jättelänge och målade med fingerfärgerna på sig själva, badkaret och väggarna! (det gick jättelätt att tvätta bort som tur är!)


Kvällsmaten var en "ensam-hemma-med-barnen"-variant: grillad kyckling och färsk ananas, hur gott som helst!

Och i morgon är det jobb som gäller! Det känns rätt OK faktiskt. Har inte alls den där döds-ångest-känslan som jag hade efter sommarsemestern! Det enda jobbiga är i så fall att både hämta och lämna på dagis vilket innebär 2 timmar minus på flexen...