fredag 7 maj 2010

Bullar, loppisfynd och splitternya skor

Brrrrrr för vädret idag (igen)! Halvstorm och +11 grader som mest är inte riktigt vad man vill ha i maj sköna maj! Jag och barnen var iväg och storhandlade, och lyxade till det med varsin glass efteråt. Tanken var att sitta en stund i solen och njuta, men på grund av stormvindarna slutade det med att vi satt i framsätet i bilen alla tre! Jättemysigt var det också, och barnen tyckte det var lite busigt att få sitta framme där vuxna sitter :)


Vi var en även liten sväng förbi favoritloppisen, och naturligtvis gjorde vi fynd! Varför är vi inte dit oftare???


Både Oliver och Natalie älskar mjukisdjur, vilket jag tycker är väldigt mysigt eftersom de tre största aldrig ens sett åt det hållet. Natalie valde en Mamma Mu och en liten brun apa, och Oliver hittade ett sött litet lo-djur.


Jag själv :) hittade en jättefin Bukowski- nalle som jag inte kunde motstå! Se så lurvig och fin den är, med ledade armar och ben, och till och med skallen går att vrida!


Dagens bästa fynd kommer här:

Ett Lundby Stockholm- dockskåp med en del möbler (allt på bilden) samt en docka, för 250 kronor! Helt otroligt! Det är i jättefint skick, och kan inte vara särskilt gammal eftersom denna modell är rätt ny. Dock var det GRÄSLIGT skitigt, jag fick putsa och torka LÄNGE innan det blev någorlunda rumsrent.


Natalie har lekt med skåpet i timmar idag! Hon hade fyra dockor sedan innan, och här ska alla precis ta av sig för att bada i poolen. Toan har fått flytta upp till takterrassen :)


Jag har ju länge tänkt att Natalie ska få ett dockskåp, och vi har till och med en helt perfekt hylla ståendes i förrådet, med små fack till rum. Den skulle vi göra om till ett fint, gammaldags dockhus i sommar, var det tänkt. Skalan skulle vara den internationella dockhus-skalan 1:12. Huset skulle vara både hemmagjort och gammaldags, och de mesta av möblerna skulle vi göra själva. Resten skulle vi köpa från alla de underbara, utländska dockhus- sidor som finns på nätet.
Nu har Natalie ett hypermodernt, fabrikstillverkat hus i den otroligt verkligen-bara-svenska-Lundby-skalan 1:16. Allt i skalan 1:12 är för stort och dessutom finns det ju så perfekta möbler att köpa till detta hus så allt hemmagjort kommer att se klumpigt ut i jämförelse. Dessutom, hur kul är det att försöka tillverka moderna möbler? Inte kul alls. Det var ju 1700-tals möbler jag skulle limma ihop på sommarnätterna :)

Nåväl, något kommer jag nog att göra själv ändå. Och det viktigaste är att Natalie älskar sitt nya dockhus!

Idag har jag bakat cirka 150 kanelbullar. 15-20 stycken har vi redan tryckt i oss, som efterrätt till fredags-tacos, och en plåt (20st.) brände Daniel medan jag hämtade barn. Resten finns dels på bilden ovanför, dels i frysboxen i vårt varmförråd.


Fina skor i långa rader! Både Jonatan (vita), Daniel (mitten) och Alexander har ekiperat fossingarna under de senaste dagarna. Jag tror vi är färdiga med vår-kläder nu, äntligen!