söndag 23 maj 2010

Vilken lördag!

Just nu: förmiddagsfika vid datorn!


Gårdagen blev EXAKT som den skulle: Vi fick jättemycket gjort och jag känner att jag definitivt börjar att få ro i själen igen ;) eftersom jag återfått kontrollen över tillvaron. Enda tråkiga just nu är att Daniel fått någon sorts ischias, jätteont i benet och kan varken sitta, stå eller ligga. Enda som funkar är att röra på sig och jobba på gården, städa och sånt :D Hoppas det inte går över på ett par veckor i alla fall :D

Nejdå, det är faktiskt väldigt jobbigt eftersom han inte sovit på två nätter nu. i morse åkte han in till akuten och lär väl bli sittandes där hela dagen antar jag...


Gårdagen började så här: frukost på altanen som badar i sol, än en gång!



Barnen leker och njuter! Jonte jobbar och Benne är ju inte hemma...


Sedan åkte vi iväg. Första stoppet blev den årliga marknaden inne i vår by. Det är en tradition som vi är lite (mycket) skeptiska till. Alltid samma skräp, alltid för mycket folk, alltid massa "lockbeten" för barnen att tjata till sig, alltid kommer man därifrån minst 500 kr fattigare trots att man bestämt sig för att inte köpa något ;)

Å andra sidan är det ju så trevligt med allt återkommande och traditionsenligt, ganska mysigt med marknader som sett likadana ut i alla fall de 40 åren jag levt och som ändå lyckas locka folk i dessa högteknologiska tider, samt att man alltid träffar en hel massa bekanta man annars inte sett på år och dar. Dessutom finns det alltid brända mandlar till salu!


Enhjulings-show pågår i bakgrunden, men jag och Natalie har sett nog. Jag köpte billiga pelargoner, hade gärna köpt fler än dessa 6st. då de var riktigt fina exemplar men vi hade bilen en bit bort så det fick vara.


Daniel med sin Hello Kitty- ballong :) och en skateboard- hjälm till Oliver för 20kr (!), Natalie med kläder till mini-Babyborn och Oliver med ett leksaksgevär som han köpte för sina egna pengar.


Sedan så undrar man varje gång hur i hela friden en del har råd att ha det som sin hobby att åka runt med krimskramset, för även om det finns köpare för det mesta, så KAN det väl bara inte löna sig att ställa ut hemsydda dock-kläder eller allmogemålade furu- toapappershållare och brevlådor!


Efter marknaden åkte vi till stan på en del ärenden. Väl hemma rensade jag ogräs medan Daniel lagade gräsklipparen som jag knäckte handtaget på i måndags...


Sedan klippte jag gräset, åter igen.
Vi bor så FIIIIINT!!! Och nej, man klipper inte alla gräsmattorna på en timme, jag måste ha kollat fel på klockan sist!


Vi köpte en enkel spaljé till luktärtorna som Daniel satte upp mot förrådsväggen. Hoppas luktärterna klarar sig, det ser aningens färglösa ut just nu ;) De borde ha fått komma i jorden för länge sedan...
Spaljén är bara en provisorisk lösning, till nästa sommar har jag andra planer.



I slänten på denna och motsatta sidan skall vi sätta kullersten på. Jag har rensat ogräs i dessa slänter i tre somrar nu, det räcker! Plommonträden är på gång... och den kala fläcken mellan dem är vår förra "eldningsplats", men nu har vi sått gräs där som förhoppningsvis tar sig i år.


Även äppelträden som planterades i höstas har tagit sig fint! Det enda som fortfarande ser ut som torra kvistar är körsbärsträden. Kanske är de döda...


Ett par harar leker på fältet utanför huset. Jättegulliga, men de får gärna stanna där de är, nu när trädgården äntligen fått en chans efter att rävbeståndet hämtat sig från rävskabben och antalet lodjur är rekordstort = ovanligt få rådjur i farten ;) GRRRRRRRR...


En jägare jagar en hare? Haha, Oliver lekte halva dagen med sitt nyförvärvade gevär.


Vi investerade i en sak vi länge velat ha, nämligen en sandfilteranläggning till poolen. Här pågår montering med hjälp i form av goda råd från Natalie :) Tyvärr matchade inte kopplingarna de vi hade, så ytterligare delar behöver inhandlas...

Även (ytterligare en) hink med världens bästa altanolja blev köpt, och nu är även de 7 sista plank-raderna inoljade. Vi har använt denna olja från första början, och den är helt outstanding: Den lämnar en vaxad yta efter sig och gör att plankorna får en vacker grå färg allteftersom tiden går.


Sedan städade vi huset och bastade, som vanligt. Här en bild från i morse, dock-lek i pyjamas. Nu ska jag fortsätta att chilla! Dagen idag är ägnad till rekreation och vila!