måndag 10 maj 2010

Sockerpasta och rollekar

Idag har jag gjort något jag länge varit sugen på att testa, nämligen egen sockerpasta! Det gör man genom att smälta marshmallows i mikron och tillsätta florsocker tills man får en formbar massa. Sedan färgar man massan till önskad kulör med karamellfärg.

Att göra själva massan var kladdigt, men ingenting jämfört med hur det var att färga den! Det var florsocker och karamellfärg överallt, och massan blev bara kladdigare och kladdigare... Jag vet inte, det var varken enkelt eller lätt, och TID tog det också! Och DISK blev det! Enligt receptet skulle det nämligen vara ett snabbt, enkelt sätt att dekorera bakverk :) SURE!

MEN- när man väl kladdat färdigt och städat köket ;) DÅ blev det kul!!! Jag gjorde några enkla cupcakes- lock, mest för att testa hur man gör. Jag använde upp ungefär hälften av pastan (gjord av en påse marshmallows och 500g florsocker), så mängden hade lätt räckt till att dekorera en stor tårta.


Som synes är inte Hello Kittysarna färdiga :) Jag ska spritsa resten med mörk choklad, men vi hade ingen hemma.
Inga cupcakes hann jag heller baka idag, men det får bli en annan dag. Nu är locken färdiga i alla fall, haha! I stället bakade jag en hel plåt med Leilas ljuvliga morotskaka! Konstigt nog fotade jag inte den :DDD

Förutom baket, har jag klippt gräsmattorna för första gången. Prick en timme tog det, hade för mig att det tagit 1,5 timmar förr...


Barnens vilda lek i går morse. Det ser lite farligt ut med alla pinnarna, men roligt hade de!


Oliver och Natalie har verkligen kommit i en rolleks-fas igen! Det är utklädning dagarna i ända, allt från prinsessa till polis! Först var båda poliser, sedan var den ena polis och den andra turist (=terrorist) HAHAHAHA!!!


I går, söndag, tog vi oss tid till att njuta av en riktigt lång helgfrukost, med bake-off-baguetter, kokta ägg, smoothie och kaffe. Så ljuvligt! Förr satt vi jämt i 1,5 timmar och åt frukost på helgerna men på sistone har det mer eller mindre rationaliserats bort. Ändring måste ske!