söndag 2 maj 2010

Komma-i-kapp- uppdatering

Nu ska jag bara tömma kameran och lägga upp bilder tagna under den gångna veckan, för att komma i kapp med bloggen. Sedan fortsätter jag som vanligt, dvs. med ca 3-6 inlägg per vecka. Förhoppningsvis, får väl tilläggas! De kommande fyra veckorna kommer att vara hysteriska (såsom alla maj- månader alltid varit för oss), och vi har inte särskilt många o-bokade kvällar i kalendern!


Onsdagen och torsdagen var, som sagt, arbetsdagar. Torsdagen blev dock inte särskilt lång för mig. Dagiset ringde vid 12.30 och sa att Oliver inte mådde bra. Jag hämtade honom och han hade lite feber till och från i ett dygn ungefär. På väg hem plockade vi med oss posten från brevlådan, och plötsligt hade vi att göra resten av kvällen :)


Fredagskväll, valborgsmässoafton, var vi till Ingela och Thord och grillade. Det var massor med folk där, god mat (knytis) och trevligt som alltid hos dem! På väg hem såg vi inte mindre än tre majbrasor. Det kändes lagom att se dem via ett bilfönster :)


Jag sitter och halstrar min lax! Ibland önskar jag att jag gillade korv såsom alla andra människor!


Söta grill- killar, alla med trasiga knän, haha! Skönt att se att Oliver inte är den enda som inte äger några hela byxor!


"Pappa kan du bara ta bort det där svarta" säger Olle 6 år som har grillat sina marschmallows helt själv :DDD


Igår, lördag, jobbade jag i trädgården i flera timmar, underbart! Jag gödslade alla våra gräsmattor (1200 kvm), sådde nytt gräs på ett par särskilt usla (sork-uppätna) ställen,
gödslade alla perenner, buskar och träd och NJÖT av allt spirande liv!


Rabarber, yippie! Det har vi aldrig haft förr!


Ingen brist på gräslök här inte :)


Den här raden av "The Fairy"- rosor flyttade jag i höstas, och jag hoppas verkligen att de flesta plantorna överlevt till i år! De var så fina och stora och blom- villiga men stod tyvärr på helt fel plats! Än så länge ser de dock minst sagt livlösa ut :(


Jag bakade jättegod kardemummakaka igår. Dessutom hade vi vår grill- premiär. Det blev grillat kött i alla dess former (grill- bricka), kyckling, tzatziki och potatissallad. Det var för kallt att sitta ute och äta, vilken tur eftersom vi inte hunnit olja in altanen och ta fram utemöblerna :)


Mina inne- plantor växer så det knakar! Nästa helg kanske man vågar plantera dem ut utan risk för bakslag i form av minusgrader på nätterna?


Som motvikt till allt grönt och levande har jag, med liten släng av tvekan, utökat samlingen med konstgjorda växter . Senast i raden är murgrönan som jag ledsnade på att vattna och pilla med. Den här ser faktiskt äkta ut, och den är framför allt otroligt lättskött :)


Natalie har fått ett nytt överkast till sin säng. Förut har hon bara haft ett litet, avsett för spjälsängar. Det här är dessutom vändbart (röd-vitrandigt) vilket är väldigt praktiskt den dagen allt det ljusrosa i hennes rum känns passé.


Till sist en "att längta tillbaka till Frankrike"- bild. Stenar från stranden runt ljusen som vi myser med på kvällarna!