måndag 31 maj 2010

Försommarhelg


I fredags var det jättefint väder. Vi var ute massor, bland annat planterade jag blommor i krukor och urnor. Dessvärre hann pelargonerna jag köpte på marknaden att vissna rejält eftersom de blivit ståendes i tvättstugans värme, i papperspåsen utan vatten och ljus :(




Dessa laxrosa pelargoner var sååå fina när jag köpte dem, nu har även de sista blommorna vissnat och det återstår endast några ledsna blad.


Här ska det bli, förutom pelargonerna, även blå hänglobelia och vanlig vit lobelia.


Jag kände för att förnya mig rejält :) och satsade på två stam- rosor i stället för knall- rosa pelargoner som jag haft hittills. Dessvärre ångrade jag mig nästan med detsamma...



... så här ska det ju se ut! (Bilden är från förra året)...


... så jag var bara tvungen att köpa två rosa pelargoner också! De får stå på bordet tills vidare. (Bilden tagen i lördags då det regnade HELA dagen!)



Ganska bra blev det nog kanske ändå!


I den nya korgen vid ytterdörren ser det än så länge lite fattigt ut, beroende på att ...


... de vita pelargonerna inte heller klarat sig. Jag hoppas de kommer igen sig med lite kärlek och gödsel!


Penséerna får väl hänga med så länge det finns liv i dem!


Pärlan lekte med "gegga" medan jag fixade med blommorna.


Tallriksmodellen, vad är det? Kostcirkeln?
Haha, vissa dagar blir lunchen lite nerprioriterad eller hur man ska säga...





Lördagsmorgon, Natalie har fått Alex till att spela memory. Oliver vägrar numera spela med henne! Hon är GRYM på memory och vinner 100 gånger av 100, oavsett vem hon spelar mot!!!


Det regnade mer eller mindre hela dagen. Oliver och Daniel påbörjade ett gemensamt snickeri- projekt, ett Action Man- hus!


Vi skulle äntligen ta tag i projektet potatis-jordgubbs-grönsaksland. Här skulle det bli. Vi hade förgrott potatis sedan flera veckor. Vi skulle hyra släp, hämta sand, hämta jord, hyra jordfräs, så och plantera så det stod härliga till! Och resten av sommaren skulle vi rensa ogräs och rensa ogräs lite till.

Varför? För ett par potatisar som man lika gärna kan köpa i affären, likaså med jordgubbar. Vi tycker ju inte ens att det är kul med trädgårdsarbete.

Nej, det blir inget land. Inte nu och inte nästa år. Här ska hyvlas ner och klippas med gräsklippare.

Vi var riktigt stolta över oss själva efteråt. Man måste faktiskt inte. Bara för att man kan.


Efter bastun- gott, frukt doppat i vitchoklad!


På söndagsmorgon, morsdagen, väcktes jag av ett härligt gäng som stormade in med kort och paket. Tavlan har Alex gjort i slöjden, han är superduktig med lödpennan!


I köket väntade detta SUPERfika! Varma baguetter med ost, tomat, basilika, ruccola, hemmagjord tonfiskröra, coleslaw, kycklingröra, fetaost... Till latten (MUMS! Det var länge sedan!), vitchokladtårta. Det är inte svårt att vara mamma i den här familjen!


På kvällen hade vi ett par barnfamiljer på besök. Vanja och Natalie plockade då denna vackra sommarbukett.


Söta Cissi hade så klart med sig en present till Natalie, en huv-tröja med Hello Kitty på! Till råga på allt hade Vanja på sig en likadan! Kan det bli bättre???
Jag missade tyvärr fota sötisarna med likadana kläder, får göra det en annan gång!


Senare på kvällen hade jag och Daniel en "date" med latte och ost + kex, eftersom dagen igår dessutom var vår bröllopsdag!


Dagen idag började med läkarbesök eftersom Pärlan varit svullen i halsen ett par dagar utan andra symptom. Diagnosen var kraftig halsfluss. Man undrar ju verkligen om det är normalt att en tjej är så tålig som hon är! Vi har inte märkt något annat än att hon haft hosta på nätterna!
Hon fick penicillin och ska vara hemma från dagis i morgon, så det blir en vabb- dag för min del.


Hennes hals var så svullen att doktorn misstänker att det kan röra sig om en halsböld OCKSÅ!!! Hjälper inte penicillinet inom några dagar så måste vi tillbaka dit på ytterligare tester.
Här plockar den jättesjuka flickan kottar. Hon har inte riktigt tid till att åka till apoteket för att ta ut medicin...


Denna bild presenterar en stor del av min vardag, nämligen detta eviga vikandet av tvätt! Speciellt gillar jag (inte) det som finns i förgrunden, 5 kg osorterade strumpor, URK!


För att avsluta med något vackrare:




Irisrabatten är som allra finast just nu!