tisdag 24 mars 2009

VAB- tisdag

Idag skulle jag jobbat förstås eftersom det är tisdag, men se det gör jag inte. Här sitter jag och vabbar och bloggar i stället.

Både Natalie och Oliver hostade en del på natten, men den riktiga pärsen började först vid fem- tiden på morgonen. Vaknade av att Oliver lät som en liten hundvalp och knappt kunde andas mellan hostningarna. Tog upp honom och gav dricka och hostmedicin. Sedan satt vi i soffan och hostade i 1,5 timme, tills Natalie vaknade och avlöste brorsan. Hon hostade inte lika länge men avslutade med att kräkas lite grann i stället.

Idag har de ändå mått rätt OK. Lite gnälliga och lite glansiga i ögonen, och Natalie sover faktiskt just nu även fast hon sedan någon vecka slutat med att sova på dagen. Så det blev ännu en "ta det så lugnt som det bara går"-dag.

Jag själv är rätt mör också. Inte nog med att jag la mig alldeles för sent igår och vaknade före fem idag. Benjamin har dessutom en infektion i ena tummen, som höll honom vaken halva natten. Stackaren hade så jätteont! Tummen var helt svullen, röd och varm, och inget var rann ut trots baddandet med alsolsprit sedan igår em. Jag ringde 1177 och de tyckte att han skulle ta TVÅ Alvedon OCH en Treo!!! Så mycket hade jag aldrig vågat ge "utan lov", men de tyckte att det viktiga var att han fick sova lite eftersom det ändå inte fanns någon läkare på barnakuten på natten. Som tur är hade vi även bedövande Emla- plåster hemma, så med den och en klick Alsolgel under kunde han till slut somna.

Idag var Daniel till doktorn med honom och han fick sin fjärde penicillinkur på knappt 1,5 månader! Det var streptokocker i tummen, men som tur är hade det gått hål på huden under morgonen så trycket lättade lite. Fina tappra Benjamin åkte direkt till skolan med tummen i paketet. Han har under de senaste två veckorna gjort prao på Daniels jobb och var inte så sugen på att vara borta från skolan igen.

Här en bild från förra veckan på en Benjamin som jobbar på med "helt riktiga saker".




Bild från igår morse, barnen pusslar i Natalies rum.



"Dagens duktiga" igår var bakning. Jag bakade chokladmuffins och bullar. Sån här god mellis får man som belöning då:



Smågrisarna var för snoriga för att hjälpa till. Inget hindrade dem dock från att attackera smet-skålen efteråt :)



När jag slog på ugnen igår, började det efter ett tag lukta lite bränt om den, och när jag öppnade luckan så VÄLLDE det ut tjock svart rök! Daniel är jättebra på att laga mat men han lagar mat som en kock, lite spill här och lite slask där hör liksom till. Av söndagens potatisgratäng var hälften kvar i ugnen! Det var bara att slå av eländet igen och skrapa den någorlunda ren innan fortsatt bak.

Dagens Duktiga var således att rengöra ugnen grundligt. Nu skiner den igen som en liten sol ;)

Dagens Duktiga nr 2 orsakades av denna bild. Natalie smörjer in sina händer på nedre toan men det är inte det som är grejjen utan kalkavlagringen under badkaret som jag inte lagt märke till innan den lyste i ögonen på bilden nedan. Vi har egen brunn med HÅRT vatten och jag för en hopplös kamp mot kalken. Ingenting biter på den. Så nu har jag åter igen skrubbat toan nere och badrummet uppe med koncentrerad Kalkosan. Miljövänligt, nja, knappast! Men ett litet lager kalk försvann väl ändå...


Natalie är för övrigt i den där åldern då någon borde gå bakom henne dagarna i ända och skriva ner allt hon säger, så mycket roligt som det bubblar ut! Vi satt i köket på morgonen och hon konstaterade att det inte var natt längre utan dag. Sedan tittade hon in i sitt rum där gardinen fortfarande var neddragen och sa: "Fast i mitt rum är det lite nattare" ;) En sådan gullig böjning, "mera natt" menade hon nog även fast inte det heller skulle varit helt 100 korrekt.

Så kom hon och satte sig i min famn. "Värsta äckligt hår du har", sa hon då mitt hår hängde i ansiktet på henne. Värsta äckligt, haha, vad är det för språk för en tre-åring! De säger på dagis att det märks på Oliver och Natalies språk att de har större syskon hemma.

Hon märkte att alla tyckte synd om Benne som hade ont, och kände väl att det blev lite för lite Natalie för stunden, hon hade ju faktiskt både hostat och spytt. "Vet du vad jag har?", frågade hon Benne, "jag har hosta och snuva och sjuk och... plåster!" Hon fick det att låta som om det där med plåstret var det värsta av allt. Sanningen att säga så glömde hon bort vilket finger det var hon hade "blyyyyd" på innan jag hann fixa fram plåster åt henne...

Med risk för att avslöja HUR tråkigt jag har idag ;) så kommer här ett par bilder på oumbärliga produkter för hus och hem :D


Plackers Tandbyglar! *trumvirvel*
En vinnande produkt som borde ha varningstexten "Beroendeframkallande" på med röda versaler (i stil med den på cigarrettaskar), så livsfarligt beroendeframkallande är den! Jag och Daniel skulle få gå på en långvarig avgiftning för att kunna sluta med dessa! Det står på påsen att tandtrådsanvändningen i Sverige gått upp med flera hundra procent på kort tid efter lanseringen av dessa. Förvånar inte mig, jag tycker uppfinnaren borde få nästa års Nobelpris i medicin ;)



Produkt nummer två är MUKSU- gröt från Finland! Dessa tetraförpackningar med jättegod gröt i finns bara att köpa i Finland men skulle bli en succé var som helst i världen där det finns stressade småbarnsföräldrar, det är jag säker på. Man har dem lite varstans, i bilen, i skötväskan, i handväskan, och då har man alltid en näringsrik måltid med sig. Inga ömtåliga glasförpackningar! Inget kladdande med vällingsflaskor! Inget tillsatt socker eller konserveringsmedel! Lång hällbarhetstid ändå tack vare tetraförpackningen! Mjölkfria (förstås, det är ju en finsk produkt vi talar om) och klara att använda, ingen värmning behövs! Man river av ett hörn och sprutar direkt på skeden. I finland finns det mammor som rationaliserat bort skeden till och med. Och större barn som gärna suger i sig en sådan här gröt som mellis.
Natalie älskar dessa grötar! Vi brukar bunkra upp rejält under Finlandsresorna och som synes så börjar det vara dags att fylla på förrådet. Det här är allt vi har hemma just nu:



Sista produkten är faktiskt Dagens Ris! Fick nyaste numret av Vakre Hjem i brevlådan för ett par dagar sedan. Det är en norsk inredningstidning som jag prenumererar på. En vacker och lyxig tidning med en massa fina annonser och även en del vackra reportage, trots att det mesta nuförtiden är lite väl shabby för min smak. Pappret är tjockt och blankt, "pärmarna" tjocka och matta, och varje tidning är som en inredningsbok man kan bläddra i flera gånger. MEN den är svindyr och prenumerationen är omöjlig att få stopp på! De har gjort det så svårt som möjligt att avsluta så det går nästan inte. Det gör att all njutning med tidningen är som bortblåst, jag blir bara irriterad då den åter igen dyker upp! Värdelöst dåligt marknadsföringstrick som inte kan löna sig i längden kan man tycka!